torsdag 15 november 2012

Återbruk - lappteknik

Lappteknik är ett fantastikt sätt att återbruka på.
Jag rensade i tygskåpet och hittade massor av fantastiska tyger som kunde bli ett lapptäcke att krypa in under i soffan i höst.

Stort blev det och skulle kunna användas som överkast

Mönstret
































De blommiga tygerna är gamla tygbitar och gardiner som har blivit liggandes. Jag gillar mönstret och materialet men har inte vetat vad jag skall göra av dem. Tyget med vit bakgrund är från Ikea, de två grönmönstrade är från loppisar/second hand. Jag har använt två bruna tyger som jag hade mindre bitar kvar av. Ett linnetyg och ett smalspårigt manchestertyg. De gröna och beige bitarna är blandade stuvar; ett linnetyg, en mangelduk, två par trasiga byxor samt ett gammalt tyg som skulle ha blivit ett ländtäcke till en häst. På detta sätt kommer de till användning, de slipper ta plats i mitt tygskåp och jag får njuta av dem dagligen.

Några av de enfärgade beige tygrutorna har jag pimpat med egna broderier, bl.a en katt, en fågel i ett träd och lite blandade mönster, för att ge täcket ännu mer personlig prägel.


Broderade detaljer
















Som fyllning använde jag delarna av ett slaktat 90-talsöverkast och som baksida ett överblivet vitt lakan.
Broderitråd och sytråd hade jag hemma. Jag har alltså inte köpt någonting alls utan bara använt sådant jag redan hade hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar