onsdag 21 november 2012

En ny (gammal) spegelram

Har börjat fundera på hur gästtoaletten skall inredas när den är färdigrenoverad. En del saker har jag redan, men en smart spegellösning saknas. Vi har speglar, men inga fästen eller ramar.

Men! Vi har en del spillmaterial från tidigare renoveringar, bland annat denna profilerade taklist:




Taklist


Det lilla spåret som man kan se på listens baksida (på bildens högra sida) är perfekt att lägga själva spegeln i.

Jag började med att såga till ramen och utgick då från spegelns mått och anpassade spåret efter det. Spegeln är 30 x 30 cm och jag försökte såga spåret några millimeter bredare åt alla håll. Till detta krävs en hyfsat bra gersåg.

Såga med gersåg















Jag sandpapprade de sågade ytorna och limmade och spikade sedan ihop ramens fyra delar med dyckert, som är en spik som antingen helt saknar huvud eller har ett mycket litet koniskt huvud, vilket gör att den hela spiken kan slås in i materialet utan att något av spiken sticker ut och syns.

Genom att använda mig av lite snickerispackel kunde jag bättra på alla sågade ytor ytterligare, samt spackla över alla spikhål.

Sammansatt och spacklad















Efter att ha sandpapprat målade jag hela ramen med vit färg. Det blev två strykningar.
Jag sandpapprade mellan strykningarna och efter sista strykningen. För att ge lite gammal patina till ramen, sandpapprade jag lite extra på en del ställen, för att den skall se sliten och nött ut.

Målad och papprad
















Och för att ge ramen ännu mer gammaldags patina, använde jag mig av ett tips som jag läste i Underbara Claras bok, nämligen att stryka på lite kaffe, som jag sedan, mer eller mindre, torkar av.
Detta ger en lite gulnad och åldrad effekt.

Måla med kaffe?
















För att göra ramen lite tålig lackade jag den med ett lager klarlack.
Jag använde små spik för att hålla spegeln på plats i ramen och fäste sedan små metallöglor på ramens baksida för att ordna med upphängningen.

Färdig

Detaljbild

1 kommentar:

  1. Superfint duktiga IDA!!
    Vad får du tid & orken i från!
    Kan du sms:a över lite till mig??

    SvaraRadera