tisdag 13 november 2012

Tankar om ekonomi, miljö och självförsörjning

När man vill bli delvis självförsörjande, som vi vill, finns två röda trådar genom tankar och idéer:
1. Hur mycket pengar kan vi tjäna? På vår gård, på kringverksamheter, på försäljning o.s.v.
2. Hur mycket pengar kan vi spara? Hur många bilar behöver vi? Behöver man hämta barnen på fsk med bil? Kan man köra skattebefriat? Hur påverkar det bränslekostnaden? Och påverkan på miljön? Hur mycket toalettpapper behöver man egentligen använda? Duger stickade disktrasor lika bra som köpta engångstrasor? Hur mycket måste köpas nytt? Vad kan vi göra själva? O.s.v.

Jag är rätt usel på punkt nummer två. Jag gillar att shoppa. Att köpa nytt (oftast nytt för mig men i begagnat skick). Jag använder löjligt mycket toalettpapper och kör till och från fsk/skola varje dag, trots att jag skulle kunna både gå och cykla. Men jag är medveten och jobbar på det, vilket jag anser vara ett steg i rätt riktning. Nu kan det bara bli bättre. Faktum är att shoppandet har minskat. Jag tänker till en extra gång inför varje köp. Behöver jag verkligen den här? Varför? Ofta är svaret nej och jag kan med gott samvete lämna varan utan att klicka på Köp.

Och vad vill man egentligen spara in på?
Vi vill äta svenskt kött, gärna från djur i våra trakter, som inte har färdats kring halva Europa och som har levt ett gott liv. Vi vill köpa Ekologiskt mjöl och honung från lokala producenter. Då kostar det lite extra.
Kanske kan vi istället spara mer någon annanstans?

 Jag tycker att Naturskyddsföreningens Gröna Guide är ett kanonbra verktyg!
 Den hjälper dig att göra miljösmarta val som påverkar både miljö och ibland även den egna plånboken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar