lördag 19 januari 2013

Det sista av julen städas ut

Nu städar jag bort det sista av julen; julgrupperna. Det känns skönt. Jag förstår att våren inte kommer ännu, men jag är redo i alla fall.


  














På hyacinterna klipper jag bort blomstänglarna (egentligen ska man vänta tills blomman och stänglarna är helt överblommade, så vi får väl se hur det här går) och ställer sedan lökarna på/i lite blomjord i en kruka.
Jag kommer att fortsätta att vattna försiktigt så länge bladen är gröna. När även bladen börjar vissna ner kan man sluta att vattna och låta lökarna gå i vila. Förvara dem torrt och svalt fram till våren.
Hyacinterna kan faktiskt planteras ut hur tidigt som helst, så snart det går att gräva i jorden.
Första våren kommer de förmodligen inte att blomma, men om de inte ruttnar bort under kommande vintrar så blommar de sedan år efter år.

Även enarna håller jag liv i tills det är mildare ute, sen gräver jag ner dem i skogskanten någonstans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar