torsdag 7 mars 2013

Kemikalier i hemmet


Över 4 000 gånger mer kemikalier är i omlopp idag om man jämför med för 50 år sedan.
De finns i maten, i möblerna, i kläderna, skönhetsprodukterna, i barnens leksaker och i mycket mycket annat. Det är inte okej.

Tidigare i veckan bekräftade Världshälsoorganisationen (WHO), som gått igenom tio års forskning på området: vardagskemikalierna påverkar vår hälsa. 

Rapporten finns att läsa HÄR


















HÄR kan man läsa mer om vad Naturskyddsföreningen gör och HÄR kan man läsa om vad Underbara Clara gör för att minska på kemikalierna i hemmet.


Vill du minska på kemikalierna hemma?
Här får du fem snabba tips som du kan ta ställning till redan idag:

1. Tvätta noggrannt alla nya kläder. Undvik kläder med stora, plastiga tryck som kan släppa ifrån sig ftalater. Handla gärna begagnat.
2. Byt ut plastredskap och plastbunkar som du har i köket, mot mindre giftiga material som trä, glas, porslin och metall. Uppvärmd plast släpper ofta ifrån sig giftigheter.
3. Undvik att äta mat som konserveras/förpackas i konservburkar av metall. Konservburkar har ofta Bisfenol A på insidan, vilket tros öka risken för exempelvis bröstcancer.
4. Välj schampon och balsam och krämer som är ekologiska och fria från parabener.
5. Se över städskåpet. Jag städar bara med linoljesåpa, grönsåpa, ättika och ibland lite diskmedel.
Och jag tvättar naturligtvis bara med miljömärkta tvättmedel.

3 kommentarer:

  1. Usch jag vill inte orka tänka sånt här...
    Eller på om det är häst i korven eller allt annat! Va sjutton kan inte företag ta lite ansvar???

    Är du duktig & följer alla 5 punkter??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försöker verkligen, men nej inte helt.
      Vi äter en del konservburksmat och jag är expert på att micra och äta direkt ur min plastlunchlåda. Det finns dock i mitt medvetande hela tiden och varje dag.

      Radera
  2. Snygg liten villa du tipsade om ;-)
    Tror inte att vi riktigt ligger i den prisklassen.

    Ska hälsa M om att du drömt att vi flyttat in i huset jag visade :-D

    SvaraRadera