tisdag 2 juli 2013

Test av tvättmedel

Jag har, via Buzzador, fått lov att testa Vanish tvätt- och fläckborttagningsmedel.

Jag började med att göra det obligatoriska fläcktestet.
Jag fick medskickat en vit tygtrasa som jag fick fläcka ner med vad jag ville, för att sedan tvätta den med Vanish´s produkter. Jag fläckade ner min trasa med soja, olivolja, gräs, ketchup, blåbär och banan och lät fläckarna torka in ordentligt.


Före tvätt
 
 
Efter tvätt














Jag valde att förbehandla med Vanish Oxi Action Gel samt tillföra samma medel i tvättmaskinen, tillsammans med mitt vanliga tvättmedel.
För det första så skummade det löjligt mycket under själva tvättningen, så till den milda grad att jag sprang och tittade till maskinen mest hela tiden, för att se till så att inget svämmade över eller läckte ut (om det ens är möjligt)...

Skummigt värre




















För det andra blev jag inte speciellt imponerad av resultatet. Det kan vara svårt att avgöra bara med  bara mina bilder till hands, men resultatet blev:

Soja - Helt borta
Olivolja - Helt borta
Gräs - Svag fläck kvar
Ketchup - Helt borta
Blåbär - Svag fläck kvar
Banan - Tydlig fläck kvar

Några dagar senare passade jag på att testa Vanish Oxi Action Crystal White på en gammal dassig kökshandduk som tappat sin vita lyster.

Förbehandling

















Detta tvättmedel skummade inte lika förfärligt som det föregående.
Handduken såg, efter tvätt, likadan ut som tidigare.
I reklamfoldern kan man läsa att produkten "Gör vita kläder vita igen, vid alla temperaturer".

Alla Vanish´s produkter är parfymfria och Svanen-märkta och de flesta är dessutom godkända av Astma- och Allergiförbundet, vilket jag tycker är mycket bra.

Följande finns att läsa på Vanish´s hemsida:

Kan jag ersätta mitt tvättmedel med Vanish produkter?
Nej. Du ska fortsätta använda ditt vanliga tvättmedel. Vanish har utformats till att komplettera ditt vanliga tvättmedel, inte ersätta det.

 
 
Nej, jag skulle inte ersätta mitt älskade med Grumme med detta.
Jag skulle heller inte byta ut min galltvål mot detta.
Vanish är betydligt giftigare och med ungefär samma resultat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar