fredag 9 augusti 2013

Miljövänlig i tvättstugan

Jag vill verkligen vara klimatsmart så ofta det bara går, så idag tänkte jag dela med mig av några tips till den som vill tänka grönt i tvättstugan.

- När du måste köpa ny tvättmaskin, välj en energisnål modell.

- Kör fulla maskiner. Inga halvfulla maskiner eller enstaka plagg (ja, jag vet att man måste i bland, men jag pratar om hur man tvättar vanligtvis). Eller, om du har en tvättmaskin där du kan välja att tala om för maskinen att det är en halvfull maskin du tänker köra, använd i så fall den funktionen.

- Välj miljömärkt tvättmedel (Bra Miljöval och Svanen är vanliga och bra märkningar).

- Strunta i sköljmedlet. Sköljmedel behövs inte för att tvätten ska bli ren och hur viktigt är det för dig att lakanen luktar äppelblomster? Är det värt att släppa ut lite extra kemikalier i avloppet?

- Dosera rätt. Börja med att kolla på din kommuns hemsida om ifall du har hårt eller mjukt vatten. Läs sedan på förpackningen hur tvättmedlet ska doseras.

- Illaluktande tvätt? Det händer att något enstaka plagg då och då kan börja lukta illa, trots att det är nytvättat. Vissa menar att det beror på de miljövänliga tvättmedel som används idag, som gynnar tillväxten av mikroorganismer. Detta åtgärdas enkelt genom att låta plagget/-n ligga i blöt ca tio minuter innan tvätt, i vatten och en skvätt ättiksprit. Tvätta sedan som vanligt.


Jag tycker att Naturskyddsföreningens Gröna Guide är helt fantastisk och kikar gärna i den om jag känner mig villrådig eller osäker (finns som app också, så har man den med sig jämt och överallt).
Där finns tips och råd som hjälper dig att tänka grönt!


En räddare i nöden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar