onsdag 11 september 2013

Trädgårdsbestyr

 
Så var sensommaren och hösten här igen.
Så snabbt sommaren gick. Men härlig var den, med sitt strålande fina väder.
 
I våras grävde jag och min vän B ur den gamla dammen. Vattensalamandrarna samlades in för att tillfälligt bo hos henne, gammal gyttja och kokosduk bars bort och marken jämnades till och formades, redo att bli en ny damm. Sedan lade jag i en presenning, som skydd mot stenar och annat som kan tränga upp från marken, i med gummiduk och ny kokosmatta och så vatten och växter på det. Dessutom införskaffade jag en kombinerad pump/fontän/reningsverk som hjälper till att hålla vattnet ren och fint. Delar av kokosmattan har jag klätt in i mossa och om man bortser från att delar av mossan ibland seglar iväg på vattnet, är jag hemskt nöjd med resultatet.
 
Dammen


Den delen av skogen, som någon gång i framtiden ska bli köksträdgård med plats för växthus, är idag extremt vildvuxen. Mitt i allt det vildvuxna har denna Humle tagit sig med väldig fart.
Jag planerar att nästa år (eller redan nu i höst?), bygga en ställning av armeringsjärn, som Humlen kan växa på och slingra sig omkring. Visste du förresten att Humle sedan urminnes tider (samt även idag) används som rogivande och sövande läkeört. Inte bara till öl alltså.


Humlekottar


Den största glädjen om sensommaren är ändå att få skörda i trädgården. I odlingslådor, pallkragar, fruktträd och bärbuskar finns fantastiska skatter.
I korgen nedan ser du en av våra tidigare skördar. Små, små morötter, små potatisar, bönor, rabarber, plocksallat och inläggningsgurka.
Grönkålen och broccolin gick det sämre med. Växterna är fullständigt uppätna, utan att jag har sett ett spår av de små förövarna. Zucchinin börjar mogna till sig och är snart redo att skördas.
Pumpan blommar, men jag undrar om det hinner bli något av den innan frosten.
Vi har skördat lite tomater, vinbär som blev saft samt blåbär och kantareller. Äppelträdet gav inget i år (vartannat år-sort?), men svärmor hade i överflöd så nu klarar vi oss med äppelmos i vinter också.



Liten skörd, men naggande god

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar