tisdag 12 november 2013

Det är dags att börja fundera på julen...

Jag vågar påstå att jag och gubben är de första i mina släkt, som fokuserar mindre på konsumtion, stress och krav under julen och mer på samvaro, närvaro och ledighet.
Visst får våra barn och deras kusiner julklappar. Men de drunknar inte i julklappar och presentpapper på julafton. Vi köper inte så mycket julklappar och julpynt, att vi inte har råd att lösa ut oss själva från butikerna och vi köper inte "en massa skit" för att man ska göra så, bara för att det råkar vara december.

Vi köper gärna saker som barnen inte redan har. Leksaker, absolut, men också kläder som saknas i garderoben eller förbrukningsmaterial (papper, pennor...) eller prylar från second hand (möbler, förvaring, roliga detaljer...).

I år kommer några av julklapparna inhandlas på Ekoleko, rEKOlek, eller ekokul. Giftfria, ekologiska leksaker och prylar utan bisfenol, ftalater, flamskyddsmedel, bly och tungmetaller! Det känns bra i magen.

Själv skulle jag kunna tänka mig en välgörenhetsjulklapp. Kanske en get, en vaccinationsspruta, en operation eller preventivmedel, till någon som verkligen behöver det!

Jag sprang för övrigt på ett intressant boktips från 2006, i samma ämne.Ann Heberlein har läst Katarina Bjärvalls bok "Vill ha mer", en bok om tid och konsumtion. 
Klart lästvärt och intressant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar