torsdag 2 januari 2014

Återbruk - Uppfräschning av dockor



Ett att återbruka på, är ju att faktiskt använda de saker man har, istället för att slänga/skänka och köpa nytt. Att lappa, laga, göra om, fräscha upp, snygga till....


Under jullovet har jag ordnat till frisyren på ett mindre antal dockor samt en lila häst. Jag tänkte dela med mig av hur jag har gjort.

Först behöver du en docka med trassligt hår. I detta fallet blev det en docka och en häst, båda från när jag var liten och båda med fullständigt genomtrassliga frisyrer. 



1. Borsta och kamma håret noggrannt. Först med borste, sen med en grovtandad kam och till sist med en fintandad kam. Nu blir de yviga och härliga i frisyren.


2. Värm vatten. Håret är gjort av plast och rengörs enklast med varmt vatten. Vattnet får inte bli för varmt, det ska INTE koka. Provdoppa lite hår i vattnet. Om håret krusar ihop sig är vattnet för varmt.

3. Behandla håret, med balsamspray (eller med sköljmedel sägs det, men det har jag inte provat själv). Gnugga inte. Bara spraya/lägg på. Kamma sedan håret igen.

4. Kamma/forma håret. Så som du nu lämnar håret, kommer det att se ut även i torkat tillstånd.
Hästens man kammades nedåt, luggen framåt (jag fäste den vid mulen med ett mjukt gummiband). I dockans hår satte jag, eftersom jag ville ha henne lockig, små papiljotter, gjorda av sugrörsbitar och knappnålar.























Mindre än ett dygn senare har de torkat och det är bara att kamma ut håret igen och de är otrassliga och lätta att leka med, i alla fall ett litet tag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar