måndag 23 juni 2014

Bladlöss

I år myllrar det av bladlöss i trädgården och det är så galet äckligt.

Bladlöss blir ca 2-3 mm stora och lever av att suga näring ur växterna. De kan se väldigt olika ut, bland annat kan de vara svarta eller gröna. I Sverige finns fler än 360 olika arter av bladlöss. Vissa av dessa arter producerar ett särskilt enzym, som gör att bladen krullar ihop sig och inuti det ihopkrullade bladet kan lössen, som ofta lever i grupp, leva skyddat eftersom fåglar och andra fiender inte kan se dem. De ihopkrullade bladen är dock känsliga för svampangrepp, något som senare kan sprida sig till andra delar av växten. Dessutom ser dessa blad inte så roliga ut, om man vill ha en trädgård som ser frisk, välmående och välskött ut. 

Det är omöjligt att utrota alla löss i trädgården. Skulle man mot all förmodan lyckas ta kål på den sista, kommer snart nya. Man får helt enkelt stå emot så gott man kan. Dels finns det en del förebyggande tips, men om man som jag, inte uppmärksammade tecknen i tid, måste man bekämpa de löss som finns på plats. Detta kan man bland annat göra genom olika medel och lösningar. Viktigt för mig är, att det medel man använder inte skadar andra djur eller växter. Jag vill helst inte använda några gifter alls. Därför har jag valt att börja med det snällaste alternativet; såpavatten.

Recept:
1 del såpa
4-5 delar vatten

Jag sprutar med en sprayflaska på grenarna och försöker så gott jag kan komma åt inuti alla ihopkrullade blad. Eftersom de flesta av "mina" löss sitter i grenspetsarna, skulle jag med fördel kunna blanda såpavattnet i en hink för att sedan soppa ner hela grenspetsen i hinken.

Jag upprepar behandlingen med ca 1-2 veckor mellanrum och försöker däremellan klicka bort angripna delar av växten. Dessvärre är en del av de angripna träden unga träd och buskar, vilket gör att jag inte vågar klippa allt för mycket i dem. De ska ju orka växa också.


Länkar, där jag har hittat information om bladlöss:
Gardena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar