söndag 20 juli 2014

En matekvation som inte går att lösa

I vår familj är all mat laktosfri. Merparten av vår mat är dessutom glutenfri. Jag vill, så långt det går använda mig av ekologiska råvaror och vi undviker halvfabrikat. Vi uppskattar närproducerat och köper bara svenskt kött. Dessutom skulle jag vilja äta hyfsat "clean" genom att undvika e-ämnen, färgämnen och onödiga tillsatser. Och för min hälsas skull borde vi äta så gott som socker- och kolhydratfritt. Till råga på allt är några av barnen en smula kräsna. Vad blir det kvar då, att sätta upp på inköpslistan?

Det känns så trist att behöva välja bort saker,  matvaror, principer och värderingar som man brinner för eller som man vet att man mår bra av. Men ekvationen går inte alltid ihop, det ser ju jag också.

Idag provade jag ett nytt recept på ett laktosfritt, glutenfritt och sockerfritt bröd. Det var gott när det var nybakat. Nu återstår att se hur det smakar imorgon bitti. Många glutenfria bröd är som godast om man tar dem från frysen och värmer/tinar precis innan man ska äta dem.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar