söndag 10 augusti 2014

Härliga skördetid

Vid den här tiden på året känner man sig så ofantligt rik (trots att man efter semestern känner sig fattig rent ekonomiskt). Innan vi åkte på semester plockade jag rabarber som jag delade och fryste in. Jag lade in en burk med Västeråsgurka, saftade och syltade på de svarta vinbären, plockade sockerärtor som jag styckfryste. De röda vinbären, krusbären och älggräset hann jag inte ens med att ta hand om i år.
När vi kom hem från vår semesterresa kunde vi skörda zucchini,  mer västeråsgurka, morötter, mer ärtor, hallon och dill. Solrosorna blommade, små gröna tomater har tittat fram och äpplena dignar i trädet. Till senare i sommar väntar mer morötter, potatis och pumpa.

Vi njuter av mycket av det goda här och nu, men det som vi inte orkar och hinner göra åt på en gång kan ju med fördel sparas till hösten och vintern. Jag skulle vilja ha mer tid och ork över till mer, fler och större odlingar, för att på så sätt bli lite mer självförsörjande på frukt, grönsaker och bär. Men det får bli ett framtida projekt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar