måndag 12 januari 2015

Mellandagsstickning

Jag minns de första sockorna jag stickade. Det var inte så fasligt längesen. Det var det första jag någonsin stickade, som bestod av mer än räta och aviga maskor fram och tillbaka, fram och tillbaka. Det var svårt, knöligt och lite jobbigt. När jag tappade maskor eller gjorde fel kunde jag inte sticka vidare innan jag träffat mamma som då kunde plocka upp eller sticka om. Och om jag körde fast i beskrivningen kunde jag inte sticka mer innan jag träffat min fina vän nitsirk, som fick förklara vad de ville att jag skulle göra. Jag kan minnas fel, men jag tror att det paret strumpor tog ett år att sticka klart.

Nu kom jag på i mellandagarna att äldsta sonen inte hade några raggsockar i rätt storlek. Snabbt och lätt stickade jag ett par riktigt goa raggisar. Det tog 2-3 kvällar med stickningen framför TV:n. Jag är förvånad själv. Man märker ju inte själv att/när/hur mycket man utvecklas och så plötsligt blir det så uppenbart att man rodnar.

Garnet som jag har använt är Järbo Garns Raggi (15106) och sockarna väger ganska exakt 100 gram.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar