fredag 20 februari 2015

Fruktstänger från Castus

Jag har, genom Smartson, fått lov att prova Castus Fruktstänger med Jordgubbar.
Fruktstängerna finns i olika smaker; jordgubb, blåbär, banan, päron och äpple/hallon.

På förpackningen skriver tillverkarna att stängerna är utan konserveringsmedel, att de inte innehåller något tillsatt men däremot naturligt socker samt att de är rika på fibrer.


Innehållsförteckningen är trevlig, med tanke på antalet ingredienser. Stängerna innehåller 96% frukt, solrosolja, vatten och jordgubbsextrakt.

Frukten består av 75% dadlar, 20% russin och 1% jordgubbar (vilket motsvarar ca 1.6 gram färska jordgubbar, enligt tillverkaren), vilket också märks på smaken, trots jordgubbsextrakten (0.1%). stängerna smakar mestadels dadlar och russin. Det är så löjligt lite jordgubbar i stängerna, att man var tvungen att tillsätta jordgubbsextrakt för att få en gnutta smak av jordgubbe. Trist.

Alla fem i familjen kunde smaka, vilket var kul. Någon är glutenintolerant, några är laktosintoleranta och något reagerar på raffinerat socker, men dessa kunde alla äta. Kul!

Omdömen:
Vuxen A - Helt okej. Söta och goda. Lite mosiga i konsistensen.
Vuxen B - Njaaaa. Om de hade kallat dem för dadelstänger kanske, så hade jag inte blivit så besviken...
Barn C - Mmmm. Supergoda!
Barn D - Blä, jag kräks
Barn E - Helt okej.




Sammanfattningsvis så tyckte hälften av familjen att de var helt okej. Den andra halvan väljer bort dem helt. Jag tror att jag kommer att köpa fler och av de andra smakerna för att jämföra. Men jag tycker att det är trist att man inte kunde ha mer jordgubbar och mindre extrakt i dem, för att höja smaken och för att vara ännu mer naturliga. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar